Home » Hoe staan we ervoor?!

Hoe staan we ervoor?!

We zijn ondertussen al een half jaar onderweg in 2023. Tijd om de balans eens op te maken en kijken hoe we er nu voor staan. Daar bedoel ik niet alleen het bedrijf mee, maar ook als persoon en de directe wereld om ons heen.

Een van de dingen waar we dit jaar mee zijn begonnen is de nieuwsbrief. Met als doel iedereen meer te betrekken bij het bedrijf, het wel en wee daar omheen en wat ons allemaal bezighoudt maar ook welke nieuwe collega’s aangenomen zijn of ons bedrijf gaan verlaten. Nu halverwege het jaar is dan ook een goed moment daarop terug te blikken.

In totaal hebben we dit jaar al 25 mensen mogen bemiddelen naar een nieuwe uitdaging.
Het grootste deel van deze plaatsingen was op basis van Werving & Selectie waarbij de kandidaat direct bij de opdrachtgever in dienst ging. Wat betreft detachering blijven we als bedrijf stabiel terwijl we wel hadden verwacht hier een groei in te kunnen zetten. Echter, wat niet is kan nog komen aangezien vorig jaar ook de eerste helft met name in het teken stond van W&S opdrachten en minder behoefte aan detachering (met overname).

Daarnaast stonden deze laatste maanden in het teken van nieuwe RAAS-klanten, Rockwool en OCI Nitrogen. Bij beide klanten zijn we actief voor de aanwerving van vaste functies. Bij Rockwool zijn we in totaal op zoek naar 25-30 tal Procesoperators. Een behoorlijke klus waar Ciska en Guy zo’n 2 a 3 dagen in de week voor bezig zijn i.c.m. Facebook en Instagram campagnes. Sinds deze maand zijn we ook 2 dagen in de week actief voor USG Industrial Utilities waar Joep en Ciska de complete recruitment voor hun rekening nemen voor bijna de rest van het jaar.

Hierdoor zijn we nu actief voor een 3-tal klanten met onze RAAS-formule, iets waar we (nog) niet op hadden gerekend maar een hele welkome verrassing is aangezien dit meer een partnership is dan een standaard leveranciers verhouding. Gezien deze ontwikkeling en de drukte die we nog altijd ervaren qua vacatures binnen onze klanten hebben we besloten ons interne team verder uit te breiden. In juli zal Enya als Recruiter toegevoegd worden aan ons team en helpen bij de invulling van de diverse vacatures.

Gaat alles dan koek en ei?… Nee, wij merken toch ook dat er al een aantal klanten op de rem aan het trappen zijn. Groei en vacatures zijn niet overal van toepassing en wij zien dit dan ook terug in procedures die worden gestopt, vacatures die on-hold gaan of helemaal van de baan zijn. Is dit een trend die zich verder gaat doorzetten? Helaas hebben we geen glazen bol maar we kunnen wel concluderen dat klanten en budgetten kritischer worden. Persoonlijk hoeft dat geen slechte ontwikkeling te zijn. We hebben ook jaren van extreme groei in de markt achter de rug en uiteindelijk moest dat ook een keer afnemen. Maar hoe en of deze trend zich verder doorzet dat durven we nog niet te zeggen.

Als bedrijf zijn we ondertussen bezig dingen verder te professionaliseren en te verbeteren door processen simpeler te maken. Een van onze grootste projecten is de inrichting en implementatie van EXACT geweest. De Excel urenstaat is (bijna) definitief komen te vervallen en we werken nu met EXACT. Voor ons is dit een belangrijke stap geweest aangezien de Excel en het hele proces daaromheen qua verloning, urenregistratie en facturatie tijdrovend maar ook foutgevoelig(er) werd. We hebben dit nu weten te ondervangen waardoor we efficiënter en beter onze administratie kunnen doen. Vanuit onze kant dan ook een dankwoord naar iedereen in zijn flexibiliteit hierin mee te gaan!

Dan toch een persoonlijke noot nog. Een van mijn goede voornemens was om dit jaar meer op bezoek te gaan bij klanten en medewerkers. Dit is ten dele gelukt. Ik zit nog altijd veel op kantoor echter ben ook regelmatig(er) buiten de deur te vinden. Het is echter nog niet helemaal uit de verf gekomen echter nu met de EXACT inrichting achter de rug hoop ik meer tijd te krijgen. Dus het doorzettingsvermogen heeft het nog niet gewonnen van de oude gewoonte/patroon. Maar goed we houden vol en hebben gelukkig nog een 2e helft van het jaar om doelen te realiseren.

Dit brengt me dan ook bij de blik naar voren. Vooralsnog gaan we gestaag door met het bouwen van en aan het bedrijf middels het invullen van vacatures en/of klanten te adviseren bij de aanwerving. Het zou fijn zijn als we een groei kunnen realiseren in nieuwe medewerkers waardoor we een club van 40-50 leuke collega’s blijven echter is groei geen harde noodzaak. Daarnaast lopen er nog enkele interne projecten waar we mee bezig zijn of over nadenken. En ook de inrichting van ons kantoor is voor 95% achter de rug… Alleen die laatste puntjes he 😉

Zo geldt dat denk ik voor veel dingen. Zaken zijn nooit helemaal af of naar tevredenheid. Laten we dit vanuit het positieve bekijken en zien dat er nog altijd verbetering mogelijk is. Maar ons ook gelukkig prijzen met wat wel is gelukt of goed gaat. Dus hoe staan we ervoor? We mogen concluderen dat we tevreden zijn over het eerste half jaar van 2023, maar dat er voldoende uitdagingen zowel binnen als buiten ons bedrijf liggen voor het tweede deel. Wordt vervolgd dus…

Stef