De nieuwsberichten liegen er niet om: mogelijke economische krimpscenario’s tot 10% en een stijging van de werkeloosheid. Ook binnen de procesindustrie zie ik deze ontwikkelingen en hoor ik deze geluiden. We zouden wel eens aan de vooravond van een recessie kunnen staan. Werknemers en zzp’ers die zonder werk komen te zitten moeten daarbij gaan solliciteren.
Aan het begin van het dit decennium zette je je cv dan online bij Monsterboard, Nationale Vacaturebank of het UWV. Maar tegenwoordig zie ik dat de kracht en het bereik van Linkedin veel groter is. Misschien heb jij ook een account op LinkedIn, maar weet je eigenlijk niet goed wat je met je profiel aan moet? Of wil je weten welke zaken erin moeten staan? Of wil je beter gevonden worden en in contact met andere gebruikers komen? Om je profiel op LinkedIn te verbeteren, vind je hieronder acht tips. Met deze adviezen kun je nog beter gebruik (gaan) maken van dit sociale medium.
Als recruiter kan ik zelf niet meer zonder Linkedin. Niet alleen om mensen te zoeken en te vinden voor onze vacatures, maar vooral om in contact te blijven – en te komen – met mijn netwerk en doelgroep. Met een paar muisklikken kom ik in contact met de meest interessante mensen. Bovendien zijn ze daardoor ook direct op de hoogte van mijn bestaan; in veel gevallen kunnen zij zien dat ik hun profiel bekeken heb.
Linked in cijfers |
---|
Hieronder vind je getallen over LinkedIn. Deze laten zien hoe belangrijk dit social media platform is voor zakelijk gebruik. • Nederland telt 8,3 miljoen profielen op LinkedIn. Daarmee heeft bijna iedere werkende Nederlander een LinkedIn profiel • Meer dan 4 miljoen Nederlanders gebruiken LinkedIn wekelijks • 85% van de bedrijven en mensen oriënteert zich via LinkedIn voorafgaand aan een kennismaking • 30% van de professionals vindt via LinkedIn zijn of haar nieuwe baan |
Recent heb ik een LinkedIn training gevolgd bij Richard van der Blom, hij is gespecialiseerd in LinkedIn.
In samenspraak met hem deel ik zijn beste tips en tricks voor een zo’n optimaal mogelijk LinkedIn profiel.
Bedenk wie je doelgroep is en waar zij naar zoeken. Dit doe je door deze termen terug te laten komen in je profiel.
Bijvoorbeeld; Je bent nu Maintenance Manager, terwijl sommige bedrijven dit een Afdelings Manager Onderhoud noemen. Ook termen als OEE, RCM, RCA zijn interessant te vermelden aangezien recruiters hier op zoeken.
Wees niet te bescheiden, maar overdrijf ook niet. Vertel eerlijk over welke kennis, kunde en ervaring je bezit en benoem dit, samen met je resultaten. Vaak zie ik dat mensen te bescheiden zijn en behaalde resultaten niet benoemen omdat ze dit te opschepperig vinden. Maar als jij jezelf al niet als expert ziet, wie dan wel?
En tenslotte: bekijk de profielen van anderen, daarmee kun je je laten inspireren.
Door jouw profiel op LinkedIn zo optimaal en volledig mogelijk in te vullen ben je beter vindbaar en zichtbaar op LinkedIn. Mensen, bedrijven en recruiters kunnen jou goed vinden en krijgen een duidelijk beeld van jou. Je kunt bovendien beter in contact komen met je doelgroep, of mensen met dezelfde interesses.
En wanneer je eenmaal je profiel goed hebt ingesteld, dan ontdek je misschien ook dat het interessant is om actief te zijn met en op LinkedIn. Zo kun je het nieuws van bedrijven in de gaten houden, kun je zien welke ontwikkelingen op jouw vakgebied en kun je zien welke mensen jouw profiel bezoeken. Ook kun je jouw specifieke kennis delen: veel bedrijven zijn daar naar op zoek. Kortom: met LinkedIn bouw je op een digitale manier aan jouw eigen professionele netwerk!
Wil je meer informatie over het nut en de inrichting van je LinkedIn-account?
Neem dan contact met mij of met Richard van der Blom op.
En voel je in ieder geval vrij om mijn LinkedIn profiel te bezoeken: Stef Aelmans